onsdag 8. juni 2011

Økonomi... Trygt Ly-økonomi...

Synes det er vanskelig å skrive godt om stikkordet "Økonomi" - og de behov Trygt Ly har. Kan så lett å bli anmasende. Kan ikke gjøre det annerledes enn åpent å fortelle...

Vi lever i spennet mellom:
  • Fil. 4,6: Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i med bønn og påkallelse,
  • 2.Tim. 1.7 For Gud gav oss ikke en ånd som gjør motløs, men en Ånd som gir kraft, kjærlighet og sindighet.
og den utfordrende hverdagen hvor vi ser at det ikke står bra til med Trygt Ly-økonomien. At:
  • Forrige år fikk et underskudd på nesten 90.000 kroner
  • For i år så langt bare har fått inn en fjerdedel av det vi har som budsjettmål, mens snart halve året er gått.
  • At likviditeten derfor er superstram...
  • At vi ligger en del etter når det gjelder egne inntekter - inntekter fra salg av pressetjenester (journalisten i meg i arbeid for Trygt Ly), utleie av rom på Mjølnerhaugen - og sponsorinntekter - http://www.trygtly.no/custom.html
Derfor dette som et bidrag til: Øverst på lista...

Vi tar grep - som dette:
  • Som den alderen jeg har nådd, har jeg tatt ibruk anledningen til - formelt sett å bli pensjonist. Fra ansatt til dugnadsarbeider - uten at jeg opplever eller ønsker at dette skal oppleves som noen stor forskjell. :)
  • Framfor en beskjeden lønn - mest fri kost og losji m.m. etter statens satser - kan jeg bidra tilsvarende. Slik spares Trygt Ly arbeidsgiveravgift m.m..
  • I praksis betyr dette en gevinst på i hvert fall 80.000 kroner.
Som vi - jeg som daglig leder - etter beste evne søker å lære av det Paulus skriver uten at jeg ser at vi skal sammenligne for sterkt i det han forteller om prøvelser i begynnelsen av 2.Kor. 1.8-11: Uansett finner jeg et prinsipp:
  • Brødre, vi vil at dere skal vite... Fortelle, informere om ståa
  • Til ham har vi satt vårt håp, og han skal redde oss på ny. Og dere skal hjelpe til ved å be for oss. Når mange ber, vil takken for Guds nådige hjelp og det han har gjort mot oss, stige opp fra manges munn.
Vi kan ikke annet enn som Paulus sette vårt håp til Herren - og som Paulus fortelle om utfordringene - og anmodning om forbønn for - at Når mange ber.... 

Økte inntekter:
  • Spesielt ved at vi kan øke antall givere. Føye nye til - gjennom å på rett måte nå ut med god og berørende informasjon om våre engasjement.
  • Dagens givergruppe har et stort og raust hjertelag... Til stor glede og velsignelse. Takk til hver enkelt! Så håpet er at hver av dem kan være gode Trygt Ly-ambassadører....
  • Flere virksomheter som på sponsorvis kan støtte oss http://www.trygtly.no/custom.html
  • Økte utleieinntekter så lenge vi er på Mjølnerhaugen. Utleie av rom vi pt. ikke trenger til Trygt Ly-tjenesten.
Noen vil kanskje spørre: Hvorfor ikke mer journalistarbeid?

I en hvis grad er det plass til dette, men jeg må også som daglig leder erkjenne at det ikke er like enkelt - både å ta godt tak i alt det som fortsatt er ugjort i det daglige Trygt Ly-arbeidet - og så kaste seg utpå som journalist.
Slik merker jeg at jeg ikke er 52, men 62...

Så får vi fortsette videre ved det sangverset som tok tanken min da jeg våknet idag: Bi på Herren, vær ved godt mot. Han skal styrke og lede din fot...

1 kommentar: